– Sovellus näyttää sopimustöiden reaaliaikaisen tilanteen ja helpottaa niiden kirjausta, mikä sujuvoittaa kuljettajan työtä ja keskittää työn hallinnasta vastaavan esihenkilön tarvitseman informaation yhteen paikkaan, Maxtech Pro -liiketoimintajohtaja Jenna Moisejeff kertoo.

Työkartta havainnollistaa kentän tilanteen

Moisejeffin mukaan auraus ja hiekoitus ovat yleensä sopimusperusteisia töitä, jotka hoidetaan tarpeen vaatiessa päivittäin.

– Työkartta-sovelluksessa voi laatia myös monipuolisempia sopimuspohjia, joissa määritellään töiden toteutustahdiksi vaikkapa maanantai, keskiviikko ja perjantai. Kun sopimus on tehty tietylle ajanjaksolle, kuten talvikaudelle, se aktivoituu sopimuksen mukaisesti sovellukseen.

Työkartta havainnollistaa sopimustöiden kokonaisuutta selkeällä karttakuvalla, jossa näkyvät kohteet ja niiden tilanne värikoodein.

– Ne kohteet, jotka ovat hoitamatta, näytetään punaisella. Kun toinen sopimustöistä on hoidettu – esimerkiksi auraus, mutta ei hiekoitusta – kohde muuttuu keltaiseksi. Kun kyseisen päivän sopimustyöt on tehty, kohde muuttuu vihreäksi, Moisejeff kuvailee.

– Myös uuden sopimuskohteen lisääminen on helppoa. Piirretään vain kohde kartalle ja merkitään sille sopimus, jolloin se siirtyy kentälle saman tien.

Työkartta on työn hallinnan tehokas apuri

Työkartan merkittävin etu on Moisejeffin mukaan työn tehostuminen. Sovellus säästää aikaa ja vaivaa, sillä se helpottaa, nopeuttaa ja osittain automatisoi töiden kirjaamista ja hallintaa.

– Sopimustöitä hoitavat työntekijät saavat NFC-tunnisteet, joilla he voivat leimata itsensä kuljettajaksi. Sovellusta käytetään kiinteistöhuollon työkoneeseen hankitulla mobiililaitteella. Suuremman näytön vuoksi suosittelemme tähän tarkoitukseen tablettia.

Moisejeff kertoo, että Työkartan toiminta perustuu ajoneuvon sijaintitietoon, jolla sovellus tukee niin kuljettajan kuin työnhallinnasta vastaavan tilannekuvaa.

– Sovelluksesta valitaan, ollaanko auraamassa, hiekoittamassa vai toteuttamassa siirtoajoa töiden välillä. Kun oikea ajoluokka päällä ajetaan kohteen ”sisään”, työ merkkautuu automaattisesti, eikä sitä tarvitse erikseen merkitä tehdyksi. Samalla sovelluksen etuna on se, että töitä ei tule tehtyä väärässä järjestyksessä.

Moisejeff kertoo, että Työkartta tukee työnhallintaa myös lokikirjan tavoin. Sovelluksesta näkee kaikki kohteet, niiden tilan ja sen, onko kaikki työt tehty, sillä ajot tallentuvat järjestelmään.

– Ajodatasta muodostetaan yksinkertainen ja hyvillä suodatusmahdollisuuksilla varustettu yhteenvetoraportti, jossa eritellään käyntikerrat, alueellaoloaika sekä kuljettu matka. Tarvittaessa saatavilla on vielä yhteenvetoakin tarkempaa tietoa.

– Työkartta ei myöskään vaadi erillistä paikanninlaitetta, vaan sovellus paikantaa itseään, Moisejeff lisää.

Työnhallinnan langat yhdessä kädessä

Työkartan taustalla on Moisejeffin opinnäytetyönään toteuttama Track My Fleet -sovellus, jonka toimintaperiaate on nyt edelleen kehitetty Työkartaksi.

– Havaitsimme, että kilpailijoilla ei ole tarjota vastaavaa palvelua, joten päätimme lähteä toteuttamaan Track My Fleetin ajatuksesta uutta ja entistäkin parempaa versiota.

Työkartta toimii Android- ja iOS-alustoilla Maxtechin työn hallinnan sovelluskokonaisuuden moduulina. Se tuodaan toistaiseksi käyttöön vain mobiilina.

– Olemme pyrkineet huomioimaan sen, että Track My Fleetia käyttävät asiakkaat pääsisivät siirtymään Työkartan käyttöön mahdollisimman sujuvasti. Kehitystyössä on myös kuultu asiakkaita siitä, mitä sovelluksen olisi hyvä sisältää, Moisejeff kertoo.

Henkilökohtaisessa käytössä työkartta voidaan upottaa osaksi Maxtech-sovelluksen toiminnallisuutta.

– Se merkitsee sitä, että Työkartan voi ottaa käyttöön esimerkiksi tuntikirjauksen tai työvuorolistan rinnalle tai toisinpäin, Moisejeff valottaa.

Työkarttaa tullaan myös jatkokehittämään pikatoiminnoilla, joiden avulla on helpompaa seurata sopimustöiden tilannetta kokonaisvaltaisesti ja reagoida mahdollisiin ongelmatilanteisiin oikea-aikaisesti.

– Ajatuksena on se, että kaikki informaatio on samassa tilassa. Silloin yksikön vetäjän ei tarvitse seikkailla keräämässä tietoa eri lähteistä, vaan hän kykenee tarkistamaan kentän tilanteen nopeasti ja tehokkaasti yhdestä paikasta, Moisejeff paketoi.

Tutustu Työkarttaan tarkemmin: