Helkama Emotor on suomalainen perheyrityskonserni, johon kuuluu emoyhtiön lisäksi neljä liiketoimintaa harjoittavaa yritystä. Niistä suomalaisille tutuin lienee Helkama Velox, joka valmistaa nykyaikaisia ja korkealaatuisia sähkö- ja polkupyöriä Suomessa.

Emoyhtiö Helkama Emotor ja konserniin kuuluva Helkama Velox ottivat viime vuonna käyttöön Maxtechin työnajanseurantajärjestelmän. Maxtech valikoitui ratkaisun toteuttajaksi kilpailutuksen kautta.

– Olimme jo jonkin aikaa pohtineet työajanseurannan uudistamista. Hoidimme kilpailutusta yhdessä Helkama Veloxin tuotantopäällikön kanssa, sillä heillä oli selvästi akuutimpi tarve uudistukselle, Group HR Manager Maija Rasinkangas kuvailee.

Tavoitteena yksinkertaisempi työajanseuranta

Maxtechin työnhallintajärjestelmä antaa yritykselle tarkkaa reaaliaikaista tietoa töiden tilasta ja auttaa johtamaan niitä tehokkaammin. Järjestelmän tehtävä on vapauttaa aikaa ja näin ollen myös rahaa varsinaisen liiketoiminnan kehittämiseen.

Myös Helkaman tapauksessa tavoitteena oli työajanseurannan sujuvoittaminen ja tehostaminen. Aiemmat käytännöt eivät enää tuntuneet tuottavan lisäarvoa ja kirjaamista haluttiin modernisoida. Maxtechin järjestelmä on lunastanut lupauksensa.

– Järjestelmä on käyttäjäystävällinen ja kirjaaminen on jouhevaa, toisena pääkäyttäjänä toimiva Rasinkangas sanoo.

Uudistuksen yhteydessä toimihenkilöiden työaikakirjaukset siirtyivät kokonaan mobiiliin. Tehtaalla tuotannossa ja varastossa käytössä ovat edelleen leimauslaitteet.

– Halusimme luopua osittain fyysisistä laitteista, mikä oli melko suuri hyppy uuteen ja modernimpaan tapaan toimia. Mitään negatiivista palautetta ei ole tullut, mikä tarkoittanee sitä, että käyttöönotto on onnistunut erinomaisesti, Rasinkangas arvioi.

Moderni työajanseuranta on osa toimivaa työn hallintaa

Rasinkankaan mukaan työajanseurantajärjestelmän käyttöönottoprojekti sujui ongelmitta ja Maxtech on osoittautunut palveluntuottajana onnistuneeksi valinnaksi. Kehuja hän antaa etenkin asiakkaan kuuntelemisesta sekä projektitiimiltä saadusta tuesta.

– Saamamme palvelu on ollut aina ystävällistä ja olemme kokeneet, että tarpeisiimme pyritään etsimään aktiivisesti sopivat ratkaisut. Maxtechin tiimi on aina saatavilla ja heillä on asenne kohdallaan. Toiveitamme ei missään vaiheessa ole sivuutettu, vaan meitä kuunnellaan ja ongelmia ratkotaan yhdessä. Maxtech on osannut huomioida juuri Helkaman tarpeet.

Helkama on ottamassa jatkossa käyttöön myös muita Maxtechin järjestelmään kuuluvia työnhallintaratkaisuja. Ymmärrettävästi kaikkeen ei kuitenkaan ryhdytty kerralla.

– Käyttöönotto on aina iso projekti, varsinkin jos muut työt jatkuvat sen rinnalla normaalisti. Oman haasteensa aiheutti se, että uuden työajanseurantaratkaisun käyttöönotto toteutui kesäaikana. Maxtech kantoi kyllä hienosti vastuun projektin etenemisestä ja loppuun saattamisesta, Rasinkangas summaa.

Tutustu työajanseurantaratkaisuihimme tarkemmin: