– Kotimaista osaamista voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän ja samalla tukea sen kasvua ja kehittymistä. Julkinen sektori on ohjelmistomarkkinassa tärkeä ostaja, mutta sitä ei voida kuitenkaan edellyttää käyttämään suomalaista palveluntarjoajaa, kuvailee Ängeslevä, joka näkee erityisesti suomalaisissa pk-ohjelmistoyrityksissä rutkasti vientipotentiaalia.

-Jos julkisen sektorin ohjelmistohankintoja tehtäisiin fiksusti ja joustavammin, voitaisiin sillä tukea suomalaista ohjelmistoalaa ja sitä kautta myös suomalaista työtä.

Valmisohjelmisto on fiksu vaihtoehto

Julkisten hankintojen toteutuksen tekee Ängeslevän mukaan haastavaksi Suomen tiukka tulkinta hankintalaista. Euroopan Unioni sallisi moninkertaisesti suuremmat hankinnat ilman julkista kilpailutusta, mutta Suomessa raja on vedetty huomattavasti matalammalle.

– Julkisen kilpailutuksen prosessi on molemmille osapuolille melko työläs ja paisuu helposti, kun kaikki mahdolliset tarpeet ja toiveet listataan. Sitten törmätäänkin siihen, että haettua palvelua tai tuotetta ei välttämättä edes löydy markkinoilta. Jos palveluntarjoaja sattuukin löytymään, se on harvemmin tässä kohtaa suomalainen pk-yritys, Ängeslevä summaa. Ratkaisuksi hän ehdottaa valmisohjelmistojen painottamista julkisissa kilpailuissa.

– Julkisella rahalla ei tulisi lähteä kilpailutuksiin, joissa vaatimuksiin vastaamiseksi joudutaan tekemään mittatilausratkaisuja, Ängeslevä pohtii ja hakee vertailukohtaa autonhankinnasta. Jos julkiseen käyttöön hankitaan autoa, ei silloinkaan lähdetä kehittämään ominaisuuksiltaan uutta autoa, vaan valitaan pääsääntöisesti markkinoilta jo löytyvä automalli.

– Jos julkisissa hankinnoissa pyrittäisiin suosimaan lähtökohtaisesti valmisohjelmistoja, se toisi lisää kasvua ja elinvoimaa kotimaisille ohjelmistomarkkinoille. Tämä puolestaan ruokkisi skaalattavien ohjelmistojen kehitystyötä ja vientiä ulkomaille.

Joustavuutta sopimuksiin

Julkisessa kilpailutuksessa voi valtavan vaatimuslistauksen jälkeenkin tulla valituksi ratkaisu, joka ei lopulta ostajan mielestä olekaan toivotun kaltainen. Ängeslevä muistuttaa, että suorahankinnassa voi vielä prosessin aikanakin keskustella ja tarvittaessa optimoida sisältöä toimivammaksi.

– Valmisohjelmistot mahdollistavat myös hyvin joustavan sopimusrakenteen. Maxtechilla asiakkaita ei sidota määräaikaisuuksiin, vaan lähtökohtaisesti laskutusperusteena on toteutunut käyttäjämäärä. Usein kilpailutuksissa ostaja vaatii määräaikaista sopimusta, mikä tuntuu kummalta, Ängeslevä ihmettelee.

– Julkisella sektorillakin henkilömäärät ja ohjelmistojen käyttötavat muuttuvat, joten määräaikaisten sopimusten suosiminen voi olla tehotonta.

Maxtech tarjoaa ohjelmistoratkaisuja täysin joustavasti ja toteutuneen käytön mukaan hinnoiteltuina myös julkisen sektorin toimijoille. Jos käyttötarve päättyy tai muuttuu, joustaa palvelu sen mukaan. Valmisohjelmistojen hyödyntäminen varmistaa myös onnistuneen järjestelmätoimituksen ja käyttöönoton.

– Julkisen rahan ollessa kyseessä kustannustehokkuuden korostamisen merkitystä ei voine tarpeeksi alleviivata, mutta yhtä lailla kilpailutukset tarjoavat merkittävän mahdollisuuden haastaa ja tukea ohjelmistomarkkinan elinvoimaisuutta ja kehitystä Suomessa, Ängeslevä linjaa.

Tutustu tarkemmin Maxtechin julkisen sektorin ratkaisuihin: